Хроники и Комментарии

Власть, расследования, сатира, фото

ЗАВОДОТЕЛЕБАЧЕННЯ. Хто володіє телепростором Запоріжжя і хто танцює громаду

Posted by operkor на 5 мая, 2021

ТВ карик-

Запоріжжя — шосте за кількістю населення українське місто. Тут живе менше людей, ніж у Харкові, Одесі та Дніпрі, але більше, ніж у Львові. Проте за кількістю місцевих телемовників Запоріжжя поступається цим містам — каналів тут лише чотири. Розмаїття ж точок зору в телепросторі ще менше: в Запоріжжі місцеве телебачення жартома звуть «заводотелебаченням».

ТВ5: із донецьким присмаком

Запорізька незалежна телерадіокомпанія ТВ5 працює з 1992 року. Попри слово «незалежна» в назві, ТВ5 — залежний: ним володіє металургійний комбінат «Запоріжсталь». 2011 року група Ріната Ахметова «Метінвест» придбала 50 % металургійного комбінату. Власником іще 47 % «Запоріжсталі» Ахметов став у 2019 році. Проте контролювати ТВ5 він став значно раніше: у 2016 році каналом навпіл володіли Ахметов і Вадим Новинський.

Не дивно, що трудові будні «Запоріжсталі», дитячі майданчики, які споруджує завод, спортивні змагання, які він організовує, конкурс «Міс Запоріжсталь» і тому подібне — це суттєва частина випусків новин ТВ5.

2012 року ТВ5, який доти транслював сигнал лише на обласний центр, став регіональним мовником. 2015 року компанія Ахметова оплатила технічне переозброєння телеканалу. За словами спецкора «1+1» у Запоріжжі Якова Носкова, технічний апґрейд здивував працівників ТВ5.

«Мої знайомі кажуть, що канал отримав обладнання, якого вистачило б для мовлення національного телеканалу, — розповідає Яків. — Потім туди привезли київських фахівців, які навчали журналістів, операторів, інженерів. Не дивно, що відтоді ТВ5 регулярно отримує нагороди за свої телепроєкти».

Ольга Вакало із запорізької філії Суспільного вважає, що інвестиції в технічне забезпечення ТВ5 мали конкретну мету. «ТВ5 отримав найпотужніший сигнал серед місцевих каналів, найкращу техніку, але все це для того, щоб розкрутити на виборах міського голови невідому людину з ахметовської “Запоріжсталі”», — коментує вона.

На ТВ5 виходили численні програми про кандидата на пост міського голови Володимира Буряка, до того працівника «Запоріжсталі»: фільм «Вся правда о Владимире Буряке», сюжети на кшталт «Благодаря Владимиру Буряку на Бабурке появилось новое футбольное поле», «Владимир Буряк помог многодетной семье». Буряк переміг. Найбільшу фракцію в міськраді — «Опозиційного блоку» — також сформували вихідці із «Запоріжсталі». Ця перемога принесла Ахметову ще один канал — муніципальний.

Z значить ЗаводоМерія

До 2016 року телеканал Z називався МТМ, або комунальним підприємством «Муніципальна телевізійна мережа». Канал заснований 2004 року. Після місцевих виборів відбувся не лише його ребрендинг, а й повне технічне переозброєння — як на ТВ5.

«ТВ5 і Z навіть візуально дуже схожі. Відмінність лише в тому, що ТВ5 набагато більше уваги приділяє “Запоріжсталі”. Але жоден із цих каналів не критикує міську владу. Якщо йдеться про проблеми міста, то лише в повідомленнях про те, як ці проблеми успішно подолали», — каже журналістка запорізького Суспільного Інна Халеп.

Z має ліцензію на цілодобове мовлення в Запоріжжі. Мінімальна частка власного продукту становить 52,08 % — це 12 години 30 хвилин на добу.

Сто відсотків каналу Z належить міській раді Запоріжжя, яка перебуває під впливом Ріната Ахметова. Із 64 депутатів міськради двадцятеро — контрольований Ахметовим «Опоблок», дев’ятеро — контрольована В’ячеславом Богуслаєвим «Нова політика», до якої належить і секретар міськради Руслан Підорич. Ця група теж традиційно близька до Ахметова. Шість голосів має «Наш край» ексрегіонала Володимира Кальцева. Опозиція має двадцять чотири голоси, розподілені між «Батьківщиною», «Солідарністю», «Укропом» та «Самопоміччю».

Яків Носков каже, що не варто переоцінювати вплив ТВ5 і Z. «Ці канали справді вирізняються якістю картинки, але всі три кандидати від Ахметова провалились на парламентських виборах попри шалений піар в ефірі ТВ5 і Z», — пояснює журналіст.

В ахметовській «команді мера» на вибори Верховної Ради йшов заступник міського голови, фігурант кримінальної справи Анатолій Пустоваров. Він провів найдорожчу в Запоріжжі передвиборну компанію, витративши 2,5 мільйона гривень. Ще двоє — керівник юридичного відділу «Запоріжсталі» Ігор Чумаченко та ексдиректор ахметовської компанії «Запоріжвогнетрив» Віктор Бусько. Усі програли.

ТРК «Алекс» — телебачення «Мотор Січі»

ТРК «Алекс» — найстаріший комерційний телеканал Запоріжжя. Він має цілодобове мовлення з мінімальною часткою власних програм 10,5 годин. Канал має ліцензію на ефірне мовлення на Запоріжжя, Бердянськ, Оріхів і Мелітополь.

«Алекс» також пережив реорганізацію, отримавши цифрову ліцензію. Аналогову ефірну ліцензію мало ТОВ ТРК «Алекс», що входило до складу ТОВ «Мотор Січ», а ліцензію на цифрове мовлення має ТОВ «Медіагруп Алекс.Юа», бенефіціаркою якого є дружина керівника «Мотор Січі» Олена Богуслаєва.

Яків Носков розповідає, що «Алекс» багато років був найпопулярнішим каналом Запоріжжя, але після переоснащення ТВ5 і Z втратив лідерські позиції. Попри історичні зв’язки В’ячеслава Богуслаєва з Партією регіонів та «Опоблоком» «Алекс» має досить незалежну політику.

«На місцевих і парламентських виборах канал показував усіх кандидатів. Не було такого, що слово давали лише людям від мерії та Ахметова, — каже Яків Носков. — Але якщо проблеми виникають у “Мотор Січі”, “Алекс” днями розповідатиме, що наші гелікоптери найкращі у світі». Канал давав змогу впливати на виборців, багато з яких мешкають у 77-му виборчому окрузі, де традиційно балотувався Богуслаєв.

Власник каналу почав політичну кар’єру як позаштатний радник президентів Кравчука й Кучми. Згодом став радником прем’єра Януковича. Поразка Януковича на президентських виборах 2004 року не завадила Богуслаєву 2006 і 2007 року стати народним депутатом за списками Партії регіонів, 2012 року — мажоритарником від ПР, а 2014-го — самовисуванцем. За словами Якова Носкова, Богуслаєв не вів повноцінної виборчої кампанії, а на його окрузі ніколи не висувалися сильні конкуренти. Вести кампанію власнику «Мотор-Січі» довелося лише 2019 року з огляду на популярність «Слуги народу».

Цього разу йому не пощастило: переміг весільний фотограф Сергій Штепа від «Слуги народу». Після провалу виборів Богуслаєв оголосив про скорочення соціальних програм, які підтримувала «Мотор Січ», а 13 грудня 2019 року — про продаж «Мотор Січі» китайським компаніям і про передачу акцій. За його словами, альтернативою продажу було закриття заводу.

На запитання «Детектора медіа» про те, чи «Алекс» також перейде в руки китайців, на каналі сказали, що продаж «Мотор Січі» не вплине на власність телекомпанії. Родина Богуслаєвих залишається власницею «Алекса». Можливо, за допомогою каналу Богуслаєв спробує взяти реванш на місцевих виборах.

Суспільне: один у полі воїн

Зазвичай три приватні телеканали Запоріжжя одностайно лояльні до міської влади. Місцевим активістам та опозиціонерам, які говорять про важливі проблеми міста й області, важко прорватися в інформаційний простір. Віддушиною стає філія Суспільного телебачення, що мовить під логотипом «UA: Запоріжжя». За словами Якова Носкова, Суспільне висвітлює місцеві політичні процеси неупереджено: «Їм все одно, що думають власники “Запоріжсталі”, “Мотор-Січі”, мер чи голова адміністрації. До Порошенка в них теж не було пієтету». Суспільне має унікальну можливість розглядати місцеві проблеми глибше й гостріше, ніж це можуть дозволити собі конкуренти, каже Інна Халеп.

Моніторинг новин Суспільного в «Запоріжжі», свідчать про те, що на каналі є проблеми із повнотою поданих фактів. Журналісти каналу вважають це зворотнім боком рівновіддаленості й наслідком небажання представників міської влади йти в ефіри «Суспільного». «Колись ми зателефонували до міськради й запросили на ефір, не назвавши канал, — розповідає Інна. — Вони відразу погодилися прийти, хоча зазвичай ми мусили довго домовлятись із пресслужбою міськради. Певно, думали, що це Z чи ТВ5. А коли їм стало ясно, якому саме каналу вони дали згоду, було пізно відмовлятись». Зараз, за її словами, стосунки із пресслужбою міської ради налагодились, але дискусій з активістами міські посадовці, як і раніше, уникають.

Під час парламентської виборчої кампанії на ефірах філії Суспільного бували кандидати від «Опозиційної платформи — За життя». Головних конкурентів ахметовського «Опоблоку» «ЗаводоТелебачення» бойкотувало. За словами Ольги Вакало, найбільша цінність суспільного каналу — відкритість до всіх ініціативних груп міста. Яків Носков вважає, що «UA: Запоріжжя» дивляться патріотично налаштовані мешканці регіону.

Лакмусовий сквер

Запорізький активіст і юрист Денис Тарасов ілюструє особливу роль Суспільного прикладом висвітлення конфлікту навколо парку «Сквер Яланського» в центрі Запоріжжя.

7 серпня 2018 року навколо парку з’явився паркан. Під охороною сотні кремезних хлопців там пиляли дерева. Місцеві мешканці нічого не могли вдіяти. Просто в парку навпроти великого торгівельного центру «Україна» ексрегіонал Володимир Кальцев вирішив побудувати свій торгівельний центр. Попри судову заборону нищити дерева в парку за один день знищили понад пів тисячі дерев.

9 серпня активісти разом із «Національними дружинами» знесли паркан і розігнали охорону. Поліція розслідує незаконну передачу території парку компанії «Ленд Девелопмент», яка належить Кальцеву та його матері. Кальцев має в міськраді фракцію із шістьох депутатів, необхідних «заводській групі», аби мати постійну більшість. Тому міська рада приймає рішення на його користь.

Жоден із трьох каналів, лояльних до «Опоблоку», не показав пряму судову заборону на знесення дерев у парку «Сквер Яланського». Денис Тарасов каже, що цю ухвалу він показував і журналістам, і представникам міської влади.

Канал Z присвятив конфлікту один текстовий матеріал про те, що немає заборони на нищення дерев, і ще один відеоматеріал, де про відсутність заборони знищення парку казав міський голова. ТВ 5 показав матеріал «Троща паркану у сквері Яланського — правоохоронці відкрили кримінальне провадження» про невідомих активістів, які з невідомих причин знищили паркан і конструкцію з металу й бетону. Розповіли про людей, постраждалих від «свавілля» активістів, хоч і не показали жодного. В матеріалі є коментар поліції про досудове розслідування через руйнування паркану та коментар представника міськради про те, що активісти не мають рації. Ані позиції активістів, ані згадок про судову заборону немає.

Канал «Алекс» присвятив протистоянню кілька сюжетів, де дали слово обом сторонам. Однак про те, що суд заборонив нищити парк, не сказали. Натомість процитували Кальцева, який сказав, що жодних заборон на пиляння дерев немає. До того ж, «Алекс» випустив сюжет «За і проти ТРЦ», де реальних активістів замінили підставними. Псевдоактивісти були не проти будівництва чергового ТРЦ замість парку, вони сумнівалися, що інвестор добудує торговий центр і висадить нові дерева. Далі в сюжеті йшов розлогий коментар Кальцева, що не варто турбуватися – він усе добудує, як і планував. Позицію опонентів будівництва в парку ТРЦ в сюжеті не розкрили.

На цьому «заводське» телебачення втратило цікавість до конфлікту. Хоча він не вичерпався — тривали суди, створювались ініціативні групи, замість знищених дерев саджали нові. Можливо, телеканалам не цікаві парки? Але ні, ТВ5 регулярно показував сюжети про сквери, над якими працює «Запоріжсталь».

Тему «Скверу Яланського» далі  активно висвітлювало лише Суспільне, яке розповіло не лише про силовий конфлікт, але й про перебіг судових справ і про спроби дати парку нове життя. «UA: Запоріжжя» програє багатшим конкурентам якістю картинки, але має шанс у боротьбі за глядача, бо не має зобов’язань перед власниками та може служити інтересам своєї аудиторії.

~insertother~

/https://detector.media/

Добавить комментарий

Please log in using one of these methods to post your comment:

Логотип WordPress.com

Для комментария используется ваша учётная запись WordPress.com. Выход /  Изменить )

Google photo

Для комментария используется ваша учётная запись Google. Выход /  Изменить )

Фотография Twitter

Для комментария используется ваша учётная запись Twitter. Выход /  Изменить )

Фотография Facebook

Для комментария используется ваша учётная запись Facebook. Выход /  Изменить )

Connecting to %s

 
%d такие блоггеры, как: