Мариуполь экология

29 листопада міжнародний журнал “National Geographic”, який є офіційним виданням Національного географічного товариства США, вийшов з матеріалом про Маріуполь. У статті “В українській зоні бойових дій точиться чергова битва — за чисте повітря” автори торкаються тем війни, екології та олігархів.

У матеріалі від National Geographic розповідається, що Маріуполь — місто, яке знаходиться у 10 км від лінії фронту та потрапляло під численні обстріли. При цьому, є не менш небезпечна загроза: забруднення повітря двома старими величезними металургійними заводами.

Маріуполь — одне з найбільш забруднених міст країни, повітря якого одне з найбрудніших у Європі. Україна потрапила у війну зі своїм могутнім сусідом, охоплена корупцією та домінована невеликою кількістю надбагатих олігархів, які мають величезний політичний вплив, та дозволяє своїм застарілим фабрикам викачувати токсичне забруднення на рівнях, набагато більших, ніж дозволено в інших місцях на континенті”, — пише авторка матеріалу Бета Гардінер.

Згідно зі звітом “State of Global Air” (ініціатива, яка збирає та аналізує дані про якість повітря у різних країнах світу) за 2020 рік, брудне повітря, яке тісно пов’язане із захворюваннями серця, раком, деменцією та багатьма іншими хворобами, урізає життя приблизно 46 000 українців щорічно.

”Забруднення повітря — це не менша загроза, ніж військове вторгнення”. National Geographic написали матеріал про Маріуполь, — ФОТО, фото-1

Фото Сергія Коровайного для National Geographic (взято з сайту)

Як розповідає голова чеської екологічної групи “Arnika” Мартін Скальський, ще кілька років тому українські правила щодо компаній-забруднювачів майже не оновлювалися з радянських часів. Хоч зараз вже ввели певні обмеження, проте компанії не поспішають проводити дорогі капітальні ремонти, необхідні для виконання вимог.

Михайло Амосов, експерт з важкої промисловості столичної екологічної групи “Ecoaction” говорить, що олігархи є великою перешкодою для модернізації заводів, вони вміють домовлятися з ким потрібно і не приводять до норми викиди зі своїх підприємств.

Мариуполь-

Дуже важко залишатися незалежним у місті, коли Ахметов може купити будь-кого”, — каже депутат Маріупольської міської ради від “Сили Людей” та борець за забруднення навколишнього середовища Максим Бородін.

Маріупольчанка Вікторія Пікуз, яка живе біля металургійного комбінату ім. Ілліча, дала коментар для National Geographic. 

У 2011 році пані Вікторія на восьмому місяці вагітності дізналася, що її дитина померла. “Якщо ти хочеш мати дитину, треба переїхати”, — передає вона слова свого лікаря.

Фото Сергія Коровайного для National Geographic (взято з сайту)

Начальник управління з питань екології, енергоменеджменту та охорони праці Маріупольської міськради Ваагн Мнацаканян каже, що не бачив жодних доказів, які б свідчили про вищий рівень захворюваності в Маріуполі, ніж в інших містах України. Та додає, що чиновники планують розширити моніторинг повітря.

Тим часом маріупольські екоактивісти зафіксували рівень забруднення повітря, який у більш ніж 50 разів перевищує рекомендований максимальний рівень Всесвітньої організації охорони здоров’я. “Ці небезпечні частинки забрудненого повітря настільки малі, що можуть проникати в кров, де вони можуть пошкодити багато важливих систем організму і викликати безліч захворювань”, — говориться у матеріалі.

У 2018 році дослідження зразків ґрунту виявило важкі метали: ртуть, кадмій, цинк, миш’як, свинець і хром. Максим Сорока, еколог ініціативи “Чисте повітря для України” каже, що таке забруднення ґрунту відбувається через забруднення повітря. Як у ґрунті, так і в повітрі важкі метали, потрапляючи в організм, можуть викликати неврологічні розлади, а також рак, захворювання нирок та низку інших негативних наслідків для здоров’я.

Мнацаканян говорить, що заводи потрібно модернізувати, “але в той же час ми говоримо про економіку міста, ми говоримо про зарплати, про робочі місця, і треба знайти якийсь баланс”.

Директор з екологічного управління Метінвесту Віталій Коваленко розповів для National Geographic, що викиди на заводах Ілліча та “Азовсталі” знизилися на 35 відсотків з 2011 року, і компанія планує вкласти ще 529 мільйонів доларів на модернізацію та зменшення забруднення до 2025 року. Він визнав, що прогрес є повільним, але частково тому, що військовий конфлікт спричинив переїзд людей з інженерними та будівельними знаннями.

Мариуполь завод Ильича

Максим Бородін каже, що досі оновлення Метінвесту були зосереджені на підвищенні продуктивності, а будь-яке зменшення забруднення є лише побічним ефектом. Незважаючи на це, Бородін говорить, що покращення з 2012 року у цій сфері помітні, бо раніше дим мав сильний хімічний запах і взагалі був речовиною, до якої можна було доторкнутися.

Уряд України визначив для компаній суворі ліміти забруднення і дав перехідний період у 7 років для приведення до ладу викиди. 

Як зазначив Коваленко, Метінвесту потрібно більше, ніж сім років, бо так швидко через фінансові обмеження та черги підрядників, які можуть виконати роботу, “це зробити неможливо”. І додає, що 15 років було б набагато реальніше.

Марина МОЛОШНА

0629.com.ua, 30 листопада