свиньи чиновники

НАК “Нафтогаз України” попросив астрономічні 264 млрд грн бюджетної підтримки на закупівлю газу. Яка ситуація насправді? Нещодавно США прийняли закон, відповідно до якого було виділено $40 млрд допомоги для України.

21 травня 2022 року посол України в США Оксана Маркарова розповіла, що в рамках виділеної суми $8 млрд підуть для надання прямої бюджетної підтримки.

Уже 7 червня 2022 року голова НАК “Нафтогаз України” Юрій Вітренко на засіданні американської Комісії з безпеки та співробітництва в Європі (Гельсінська комісія) у Вашингтоні заявив, що “Нафтогазу” потрібна зовнішня допомога для підготовки до опалювального сезону.

Дослівно пан Вітренко зазначив: “У газовій сфері в України все добре, Україна показує свої сильні сторони, свою стійкість. Але нам знову знадобиться допомога до наступного опалювального сезону, тому що Україні потрібно буде імпортувати до 6 млрд куб.м. газу” і “За поточними ринковими цінами це близько $8 млрд“. 

Тобто все добре, лише не вистачає $8 млрд, за річного обороту НАК “Нафтогаз України” близько $7 млрд.

Далі в роботу включилась багаторівнева лобістська машина, був підготовлений законопроєкт №7427, яким передбачається виділення 264,3 млрд грн бюджетних коштів компанії НАК “Нафтогаз України”. 

Відповідно 17-18 червня цей законопроєкт отримав схвалення профільного комітету, а вже 21 червня Верхоана Рада ухвалила його в першому читанні. 

У пояснювальній записці до законопроєкту відсутній будь-який баланс газу та фінансово-економічні розрахунки такої законодавчої ініціативи. 

А без балансу надходження та розподілу газу просто неможливо обгрунтувати необхідність прийняття законопроєкту №7427, тим більше неможливо підтвердити астрономічну суму в 264,3 млрд грн

Чим керувався міністр Герман Галущенко при розробці законопроєкту №7427? Може він в темі? Або в долі? А може його просто підставив профільний заступник Микола Колісник?

Далі ще цікавіше. Відповідно до процедури розгляду законопроєкту, Міністерство фінансів України надає свій експертний висновок. І до законопроєкту №7427 такий експертний висновок підписав заступник міністра фінансів Юрій Драганчук.

Він є сином Оксани Драганчук — радника голови правління НАК “Нафтогаз України” Юрія Вітренка, тож мав би заявити про свій конфлікт інтересів.

У експертному висновку теж немає будь-яких розрахунків та обгрунтувань. І це при тому, що в Україні існують нормативно-правові акти щодо механізмів відповідних компенсацій.

Зокрема, постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2020 р. № 1194 затверджений Порядок визначення компенсацій, що надається суб’єктам ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов’язки.

Згідно з цим Порядком, розрахунок компенсації здійснюється виключно на обсяги реалізованого та імпортованого природного газу, якщо такі обсяги імпортованого газу звичайно спрямовуються для забезпечення загальносуспільних інтересів при виконанні спеціальних обов’язків.

Але законопроєктом 7427 планується дотувати не закупівлю імпортованого газу, а весь обсяг газу власного видобутку, прирівнявши його ціну до божевільних цін російського газу на європейських хабах.

Яка ж ситуація насправді?

Останні півтора десятиліття в Україні спостерігається стійка тенденція до зниження споживання природного газу. Торік, наприклад, споживання блакитного палива скоротилось більш ніж на 10% і становило 26,8 млрд куб.м. 

У цьому році, внаслідок російської військової агресії, ми вже маємо стрімке зниження споживання газу, оскільки значна частина промислових споживачів або частково зруйнована, або не працює за умов безпеки чи логістичних обмежень. 

Таким чином в 2022 році сукупне споживання газу становитиме не більше 20 млрд куб.м навіть за умови аномально холодної зими.

З іншого боку ми маємо власний видобуток газу, який станом на сьогодні не сильно постраждав від російської військової агресії.

Прогнозний баланс газу в 2022 і 2021 роках (для порівняння) виглядатиме наступним чином:

    
                                                            ПРОГНОЗНИЙ БАЛАНС
                              надходження та розподілу природного газу в Україні на 2021-2022 рр.
 
  млн куб.м 
 2021 рік2022 рік(-)
зменшення
І. ЗАЛИШОК ПРИРОДНОГО ГАЗУ В ПСГ (на початок):23 53313 500 
1. Ресурси НАК “Нафтогаз України”11 19410 200 
буферний (неактивний) газ4 6704 670 
газ власного видобутку3 9852 225 
імпортований газ2 5393 305 
2. Ресурси незалежних учасників ринку12 3393 300 
резиденти України2 3392 230 
нерезиденти режим “митний склад”9 000540 
резиденти режим “митний склад”1 000530 
    
IІ. РЕСУРСИ ПРИРОДНОГО ГАЗУ:28 48826 095 
1. Газ, видобутий в Україні, — усього19 79018 604-1 186
                ПАТ “Укргазвидобування”13 66612 772-894
                ПАТ “Укрнафта”*1 1171 064-53
                іншими газодобувними підприємствами5 0074 769-238
2. Відбір із підземних сховищ природного газу6 0984 991 
                ресурси НАК “Нафтогаз України”5 9903 876 
                ресурси незалежних учасників ринку1091 115 
    3. Імпорт газу2 6002 500 
    
IIІ. РОЗПОДІЛ ПРИРОДНОГО ГАЗУ:28 48826 095 
1. В Україні — усього26 78820 535-6 253
              на виробничо-технологічні витрати та втрати  газорозпгазорозподільних підприємств      1 300      1 200    -100
              на виробничо-технологічні потреби газовидобувних підприє  підприємств950935-15
              ПАТ “Укргазвидобування”733720-13
              ПАТ “Укрнафта”117115-2
              іншим газодобувним підприємствам1001000
              населенню8 6007 000-1 600
              теплогенеруючим підприємствам та ТЕЦ для  виробни виробництва теплової енергії для потреб населення 4 7004 000-700
              теплогенеруючим підприємствам та ТЕЦ для   виробни виробництва теплової енергії для потреб бюджетних установ  установ і організацій та інших суб’єктів господа господа  господарювання1 6001 100-500
              бюджетним установам та релігійним організаціям400300-100
              на виробничо-технологічні потреби оператора ГТС700600-100
              промисловим споживачам8 5385 500-3 138
2. 3акачування до підземних сховищ газу1 7005 560
    
IV. ЗАЛИШОК ПРИРОДНОГО ГАЗУ В ПСГ (на кінець):13 50014 069 
1. Ресурси НАК “Нафтогаз України”10 20011 884 
                буферний (неактивний) газ4 6704 670 
газ власного видобутку2 2254 714 
імпортований газ3 3052 500 
2. Ресурси незалежних учасників ринку3 3001 115 
    

Тобто фактично на цей кризовий рік наш внутрішній видобуток газу майже балансує споживання.

Навіть якщо поставити за мету створення страхового запасу газу таким чином, щоб на кінець 1 кв. 2023 року залишки газу в ПСГ дорівнювали залишкам станом на кінець 1 кв. 2022 року, то до початку ОЗП 2022/2023 (за 5 місяців) нам необхідно додатково закачати в ПСГ ще 9 млрд куб.м газу. 

При цьому, станом на 1 червня 2022 року в газових сховищах є понад 10 млрд куб.м природного газу. За наступні 5 місяців потрібно накопичити ще 9 млрд куб.м, або ж по 1,8 млрд куб.м щомісячно. 

У літній період з внутрішніх ресурсів можна закачувати щомісячно приблизно 1,3 млрд куб.м, решту 0,5 млрд куб.м на місяць необхідно покривати за рахунок імпорту.

Іншими словами, для створення страхового запасу газу, додатково до внутрішнього видобутку, необхідно імпортувати ще 2,5 млрд куб. м.

Однак голова НАК “Нафтогаз України” Юрій Вітренко необгрунтовано запевняє, що Україні потрібно імпортувати додатково 6 млрд куб. м газу, і краще грошима. 

І ця цифра за дивним збігом обставин дорівнює $8 млрд — якраз сума прямої бюджетної підтримки, що напередодні вирішили надати нам США.

Більше того, пан Вітренко хоче щоб сума компенсації розраховувалась виходячи із вартості вітчизняного природного газу. А ціна газу власного видобутку насправді виглядає ось так:

Орієнтовна структура ціни газу власного видобутку на період 2022-2023 рр. за умови встановлення 30% рентабельності

 грн. за 1 тис. куб. м  млн грн
Ціна з ПДВ441953 033
ПДВ7378 839
Рента1 03112 374
Ціна без ренти та ПДВ2 65231 820
Собівартість без амортизації7869 432
Амортизація1 06112 737
Адміністративні витрати921 100
Інші операційні витрати1581 900
Прибуток до оподаткування 554 6 651
Податок на прибуток1001 197
Чистий прибуток4545 454
                  
На капітальні інвестиції, усього: 1 51618 191
Амортизація1 06112 737
Чистий прибуток4545 454

Товарний обсяг газу, млрд куб. м

Тобто фактична ціна (з урахуванням 30% рентабельності) газу українського видобутку 4,4 тис. грн за 1 тис. куб.м., що у 10 разів дешевше імпорту.

Ну і закінчує композицію офіційна інформація НАК “Нафтогаз України” щодо заборгованості за поставлений газ в опалювальний сезон 2021/2022:

  • станом на 01.11.2021 заборгованість становила 14,1 млрд грн;
  • станом на 01.05.2022 заборгованість становила 85,9 млрд грн

Тобто за 6 місяців опалювального періоду заборгованість зросла на 70 млрд грн (в 6 разів)!

 

Насправді сума 264,3 млрд грн в законопроєкті складається з трьох сум:

  • 76 млрд грн — це проведення взаєморозрахунків між учасниками ринку, які виникли внаслідок відсутності належного державного регулювання (різниця в тарифах на тепло, невідповідність норм споживання газу, формування небалансів в ГТС, різниця в тарифах на розподіл газу тощо);
  • 38,2 млрд грн — це компенсація різниці в тарифах на тепло поточного року;
  • 150,1 млрд грн — це компенсація НАК “Нафтогаз України” на виконання спеціальних обовʼязків з постачання газу побутовим споживачам.

При цьому ноу-хау рівня “прогресивного соціалізму” полягає в тому, що в складових 38,2 та 150,1 млрд грн вже закладена компенсація на покриття неплатежів з боку споживачів.

До першої суми (76 млрд грн) в принципі заперечень немає.

Друга сума (38,2 млрд грн) завищена в 2,7 разів та повинна складати не більше 14 млрд грн.

Третя сума (150,1 млрд грн) — це взагалі нонсенс, оскільки газу власного видобутку достатньо для виконання спеціальних обовʼязків.

Іншими словами, загальний обсяг державної бюджетної підтримки НАК “Нафтогаз України” є завищеним на 174 млрд грн та повинен складати не більше 90 млрд грн.

Заява пана Вітренка про необхідність бюджетної підтримки в сумі 264,3 млрд грн ($8 млрд) є прямим обманом Кабінету міністрів України, Офісу президента України та наших американських партнерів.

Якби пан Вітренко говорив правду, тоді б виникало логічне запитання: якщо реалізація вітчизняного видобутку є таким високоприбутковим бізнесом (згідно зі звітом НАК “Нафтогаз України”), то чому реалізація цього вітчизняного газу має дотуватись за рахунок коштів американських платників податків?

А якщо уряд США все ж вирішив надати цю допомогу — може краще більш ефективно розпорядитися нею? 

Можливо, в структурі бюджету воюючої країни, у якої розмір економіки та бюджетні доходи зменшилися майже вдвічі, знайдуться більш пріоритетні витрати на 174 млрд грн?

НАК “Нафтогаз України” замість оптимізації роботи продовжує жити довоєнними поняттями і демонструє “дива” ефективності. 

А бюджетна підтримка обсягом в “зайві” 174 млрд грн необхідна насправді для покриття касового розриву та наслідків “сірих схем”, ну а залишок за традицією піде на премії за “ефективну” роботу!

Але щось мені підказує, що в цьому випадку “за традицією” не буде!

Здається мені, що ми на порозі грандіозного шухєра!

Україна понад усе!

Віктор КУРТЄВ, експерт енергетичного ринку

Економічна правда